Registrační pokladny: ne všichni mají jasno

Autor: admin <admin(at)resultconsulting.cz>, Téma: Daně, Zdroj: finweb.cz, Vydáno dne: 16. 06. 2006

Podle zákona si každý podnikatel musí pořídit certifikovanou registrační pokladnu, musí mít smlouvu s certifikovaným servisním střediskem a vést pokladní deník.

Účastníci setkání distributorů registračních pokladen již začátkem března upozorňovali ministerstvo financí na nedostatečnou medializaci tohoto zákona a jeho výkladu.

Pokud se objeví nějaká zmínka, tak spíše jako medvědí služba v podobě slibů o zrušení zákona. Podobné sliby se objevovaly i v jiných zemích EU, když tam zákony a vyhlášky zavádějící registrační pokladny vstupovaly v platnost. V žádné z těchto zemí nakonec ke zrušení registračních pokladen nedošlo.

Protože víme, že obchodníci mají jiné priority než sledovat nové zákony a jejich výklady (i když se týkají právě jich), připravili jsme již začátkem roku informační materiály se stručným návodem, jak při pořízení registrační pokladny, jejím uvedení do provozu a při uplatnění úlevy na dani postupovat. Tyto informační materiály předáváme všem potenciálním zájemcům o registrační pokladny.

Zjišťujeme, že v důsledku předchozích nejasností a změn některých paragrafů zákona, podporovaných sliby o zrušení zákona 215/2005 Sb. po volbách, řada "povinných subjektů" s pořízením pokladny vyčkává. Vyčkávají nejen malí a střední obchodníci, ale i velké nadnárodní řetězce, kde částka za kompenzaci dosahuje desítek milionů korun. Tímto přístupem se vystavují nebezpečí, že až si koncem roku budou muset pokladnu přece jenom pořídit, nemusí být vhodné pokladny už k dispozici nebo nebude postačovat kapacita autorizovaných servisních středisek pro instalace.

VÝKLAD ZÁKONA

Podle zákona si každý podnikatel musí pořídit certifikovanou registrační pokladnu, musí mít smlouvu s certifikovaným servisním střediskem, vést pokladní deník atd.

Některá zcela jednoduše znějící ustanovení zákona se při podrobnějším rozboru stávají ale výrazně problematickými. Mezi taková patří: "Tisk pouze jednoho vyhotovení originálu pokladního bloku se současným tiskem nebo záznamem kontrolního pokladního bloku." Nabízí se totiž několik řešení a každé má své klady, ale i zápory.

Pokladna se dvěma páskami je dražší, prodraží se i její provoz, má omezenou šířku tisku. Uživatelsky jsou však tyto pokladny jednoduché a nevyžadují další technické vybavení.

Propojení pokladny s počítačem (archivace elektronického žurnálu na HDD počítače) s sebou nese nutnost mít PC v místě prodeje nebo připojení přes modem. Ne všechny pokladny ale propojení s PC umožňují. Kladem je na druhou stranu jednoduchá archivace, přehledná, snadná orientace v záznamech a možnost dalšího využití dat.

Archivaci elektronického žurnálu na paměťovém médiu (např. SD flash kartu) přímo z registrační pokladny neumožňují všechny pokladny, ale je zde velmi snadná a přehledná archivace. Současně existuje možnost přenesení do PC, uložení v normalizovaných formátech a možnost dalšího statistického zpracování dat.

PRODEJCŮ JE HODNĚ, ALE...

Již jen z rozboru tohoto jednoho řádku zákona je patrno, že prodejce, který se prodeji registračních pokladen věnuje pouze několik posledních měsíců a jako doplněk k jiným aktivitám, nemůže zákazníkovi poskytnout při prodeji plnohodnotnou podporu, správně mu poradit a pomoci mu se rozhodnout.

V souvislosti se zákonem 215/2005 Sb. s očekávaným boomem v prodeji a servisu registračních pokladen se právě takovýchto "nových subjektů" objevila celá řada.

Všichni si dokážeme představit, že prodat nějakou pokladnu se podaří asi každému prodejci. Zákon však také zcela jednoznačně specifikuje požadavky na zajištění servisu certifikovanými servisními techniky. Ani v této oblasti nejsou schopni "osamocení" živnostníci zajistit zákazníkovi komfortní servisní služby.

Dřívější názor uživatelů pokladen "něco levného koupím, někdo mi to opraví" se začíná postupně měnit, protože si uvědomují, že porucha na registrační pokladně znamená ve většině případů přerušení prodeje a následné ztráty. V zákoně nastíněná možnost prodávat s vypisováním paragonů (např. v potravinách) není příliš reálná.