Dnes je: 29. 04. 2024   Hlavní stránka Seznam rubrik | Ke stažení | Důležité odkazy |  
RESULT CONSULTING s.r.o.

GDPR READY!

  Hlavní nabídkakulatý roh

Hlavní stránka

Důležité odkazy

Ke stažení ...

  Údaje o společnostikulatý roh

RESULT CONSULTING s.r.o.
Jasmínová 244, Most, 434 01
IČ: 272 86 941
DIČ: CZ27286941
Spisová značka:
C 22654 vedená u Krajského soudu v Ústí nad Labem
Registrované bankovní účty:
2100174007 / 2010 FIO
200160156 / 0300 ČSOB
Tel: +420 774.277.770
Tel: +420 774.277.774
Tel: +420 602.441.541
info@resultconsulting.cz
ID DS: kbdxf3q

  Daňový poradcekulatý roh

Komora daňových poradců ČR
Daňový poradce č. 1625

* Co musí obsahovat zápočtový list?

Vydáno dne 23. 10. 2008 (25264 přečtení)

Skončení zaměstnání musí provázet nejen finanční vypořádání mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, ale i administrativní vypořádání. Co musí a co nesmí obsahovat?

Které údaje jsou povinnou součástí zápočtového listu?

Zaměstnavatel vydává zaměstnanci povinně (automaticky, tedy bez jakékoliv žádosti) potvrzení o zaměstnání - tzv. zápočtový list.

Při skončení pracovního poměru a nově (podle nového zákoníku práce účinného od 1. ledna 2007) také při skončení dohody o pracovní činnosti je zaměstnavatel povinen vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání a uvést v něm (podle ust. § 313 odst. 1 zákoníku práce):

- údaje o zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti a o době jejich trvání,

- druh konaných prací,

- dosaženou kvalifikaci,

- odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby (týká se pracovníků v hornictví, šlo-li o práci v hlubinných dolech),

- zda ze zaměstnancovy mzdy jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky (to platí jak pro soudní a úřední exekuci, kdy je nutné uvést, kterým soudem nebo správním orgánem byla nařízena a číslo jednací příslušného rozhodnutí, tak i pro srážky na základě uzavřených dohod o srážkách ze mzdy),

- údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění (tj. dobu získanou v preferované pracovní kategorii v období před zrušením těchto pracovních kategorií vzhledem k tomu, že nároky vyplývající ze zařazení zaměstnání do tzv. I. a II. pracovní kategorie se přiznávají až do 31. 12. 2018).

Při skončení pracovněprávního vztahu vykonávaného na základě dohody o provedení práce se zápočtový list nevydává.

Je nutné zaznamenávat údaje, které se týkají nemocenského pojištění?

Údaje o výši průměrného výdělku a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti je zaměstnavatel (podle ust. § 313 odst. 2 zákoníku práce) povinen uvést na žádost zaměstnance v odděleném potvrzení. (Podle dřívější právní úpravy byly povinnou náležitostí potvrzení o zaměstnání.) Součástí potvrzení o zaměstnání podle nové právní úpravy již nejsou ani skutečnosti rozhodné pro posouzení nároků na dávky nemocenského pojištění. Tyto údaje (zejména o čerpání, respektive případném vyčerpání podpůrčí doby) by měl zaměstnavatel potvrzovat v samostatném dokumentu (viz ust. § 29 odst. 1 zákona č. 582/1991 Sb., v platném znění). Nicméně odborníci v dané problematice (např. A. Chládková: Nad zápočtovým listem, Průvodce pracovněprávními předpisy č. 7-8/2007) doporučují i nadále uvádět příslušné údaje (týkající se nemocenského pojištění) v jednom potvrzení jako dosud, tedy v zápočtovém listě, avšak současně do potvrzení přidat větu "Zaměstnanec souhlasí s uvedenými údaji a potvrzuje převzetí tohoto dokumentu" a kopii nechat zaměstnanci podepsat.

Je součástí zápočtového listu i hodnocení práce zaměstnance?

Zaměstnavatel by se měl vyvarovat toho, aby do potvrzení o zaměstnání uváděl údaje nad rámec předepsaný zákonem, aniž by s tím zaměstnanec souhlasil. Pokud by svévolně učinil součástí zápočtového listu např. skutečnosti hodnotící práci bývalého zaměstnance (zpravidla s úmyslem upozornit jeho budoucího zaměstnavatele na nedostatky zaměstnance), pak by se dopustil porušení zákona. Takové hodnocení může být součástí pouze pracovního posudku. Nesouhlasí-li zaměstnanec s obsahem potvrzení o zaměstnání (totéž platí o obsahu pracovního posudku), může se domáhat do 3 měsíců ode dne, kdy se o jeho obsahu dověděl, žalobou u soudu, aby zaměstnavateli bylo uloženo přiměřeně jej upravit.

V jaké lhůtě musí zaměstnavatel vydat potvrzení o zaměstnání?

Povinnost vydat zápočtový list je spojena se skončením pracovněprávního vztahu; nesprávné jsou proto domněnky některých zaměstnavatelů, že na vydání potvrzení o zaměstnání mají lhůtu 8 či dokonce více dnů po skončení zaměstnání.

Zaměstnavatel není oprávněn vázat vydání potvrzení o zaměstnání na splnění nějaké povinnosti zaměstnance - např. na úhradu způsobené škody, vrácení pracovních pomůcek apod. Pokud by zaměstnavatel způsobil, zvláště pak nevydáním (zadržováním) zápočtového listu, zaměstnanci škodu tím, že mu tak znemožnil vstoupit do nového zaměstnání a zaměstnanec toto prokázal, mohl by se pracovník účinně domáhat odškodnění. Ačkoliv v této souvislosti dlužno poznamenat, že řadu informací může zaměstnanec doložit svému potenciálnímu zaměstnavateli jinými doklady (např. údaje o zaměstnání nebo druhu konaných prací pracovní smlouvou nebo dohodou o pracovní činnosti; údaj o dosažené kvalifikaci zaměstnanec zpravidla stejně dokládá ještě příslušným výstupním dokumentem vzdělávací instituce - diplomem, vysvědčením atp.); nadto některé údaje z potvrzení o zaměstnání se týkají jen úzce vymezené (značně minoritní) skupiny zaměstnanců. Z povinnosti zaměstnavatele vydat potvrzení o zaměstnání nevylučuje zákoník práce žádnou kategorii zaměstnanců; není proto rovněž pravda, že zápočtový list nemusí být vydán např. zaměstnancům odcházejícím do starobního důchodu nebo studentům na letní prázdninové brigádě.

Existuje závazný vzor?

Ne. Pro potvrzení o zaměstnání není předepsán žádný oficiální tiskopis jako vzor. Zákoník práce, ani jiný předpis jej v příloze neobsahují. Zaměstnavatelé často používají zakoupené formuláře z produkce různých poradenských firem a vydavatelství. Všechny takové tiskopisy však jsou pouze soukromým vydáním. Za úplnost a správnost obsahu potvrzení o zaměstnání odpovídají sami zaměstnavatelé, nikoliv autoři či vydavatelé formulářů.

Celá tisková zpráva | Počet komentářů: 39 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: finweb

  Novinkykulatý roh
01.01.2022: Minimální zálohy soc. a zdrav. pojištění 2021
Minimální záloha na sociální pojištění je 2.841,- Kč, na zdravotní pojištění je 2.627,- Kč.

16.11.2021: Minimální mzda od 1.1.2022
Na základě rozhodnutí vlády se od ledna 2021 se zvýší minimální měsíční mzda z 15.200,- na 16.200,- Kč a minimální hodinová mzda z 90,60 Kč na 96,40 Kč.

29.04.2021: Izolačka pokračuje do 30.6.2021
Senát schválil návrh na prodloužení vyplácení mimořádného příspěvku pro zaměstnance v karanténě a izolaci (tzv. izolačky) až do konce června letošního roku. Původní termín byl do 30.4.2021.

20.04.2021: Antivirus prodloužen
Vláda schválila prodloužení programu Antivirus do konce května 2021. Podmínky nároku na kompenzaci se nemění.

20.04.2021: ELDP za rok 2020
Do 30. května 2021 odevzdejte místně příslušné OSSZ/PSSZ evidenční listy důchodového pojištění zaměstnanců za rok 2020.

19.11.2020: Odklad EET
Zákonem 449/2020 Sb., který vyšel 2. 11. 2020, se odkládá povinnost evidovat tržby z 1. 1. 2021 na 1. 1. 2023.